De één is een ervaringsdeskundige, de ander een groentje: het ruilen van kleding. In het bijzonder: het ruilen van een kledingstuk zonder prijskaartje. Hoe zit dat eigenlijk precies? Waar moet je rekening mee houden? 

kledingwinkel

First things first: het ruilen van een product is helaas geen recht. Het is een service van de verkoper. Als je iets koopt zit je er in principe aan vast. Dit houdt in dat een verkoper niet de verplichting heeft om een product terug te nemen als je het toch niet wilt hebben. Als de verkoper het toestaat, mag je het product terugbrengen.

Het zou zonde zijn als winkelier om jouw klanten te weren door de gekochte kleding niet om te ruilen voor een ander artikel. Vaak zijn er toch eindeloze pasrijen of staat jouw kleding nét wat leuker voor je eigen spiegel dan in het pashokje, waardoor je thuis pas tot de ontdekking komt dat je het kledingstuk toch wil terugbrengen.

Gelukkig is de klantenservice in het leven geroepen. Je mag dus bij verschillende winkels binnen een bepaalde tijd het product ruilen. Dit is vaak alleen mogelijk in de volgende gevallen:

  • Het product is niet gebruikt;
  • Het product is niet beschadigd.

Als je geen ander product kunt vinden, zijn er winkels die in dit soort gevallen een tegoedbon geven. Sommige winkels geven zelfs het geld terug als het product binnen een bepaalde tijd teruggebracht is. Op de kassabon staat vaak voor welke datum je het product kunt terugbrengen. De winkel bepaalt zelf de voorwaarden hoe producten geruild kunnen worden.

Kledingwinkel X heeft als retourbeleid dat producten binnen één maand na aankoop geruild of geretourneerd kunnen worden na vertoon van de originele kassabon, met aangehecht prijskaartje, mits het product ongedragen en ongewassen is.

Als je als koper niet aan deze voorwaarden voldoet, omdat je een kledingstuk terugbrengt zonder aangehecht prijskaartje, heb je helaas ‘pech’.  Raakt de gekochte kleding eerder beschadigd of verkleurd dan verwacht? Dan is er mogelijk sprake van een ondeugdelijk product. Dat houdt simpelweg in dat je recht hebt op een nieuw kledingstuk of reparatie.

En fin:
Als u iets koopt, zit je eraan vast. Je kunt jouw aankoop bij sommige winkels ruilen of terugbrengen, maar niet alle winkels bieden deze extra service.

Tip van vandaag!
Indien je twijfels hebt over het product, vraag dan van tevoren aan de verkoper wat het retourbeleid is in de winkel. Dan weet je waar je aan toe bent!

contact opnemen

Toegankelijk, betrouwbaar en servicegericht.


Welkom in onze wereld. Welkom bij AltijdRecht.nl